Thrillers
False impression
Jeffrey Archer
London: Pan Books, 2006
450 p.
9780330418829

De bewonderaars van de veelal op sociaalpolitieke actualiteiten stoelende thrillers van de roemruchte ex-politicus hebben lang op deze twaalfde, zeker geslaagde roman moeten wachten. Het boek bestrijkt veertien dagen van september 2001 in New York, Londen, Boekarest, Moskou enz. Een huiveringwekkend hoogtepunt is natuurlijk de ontsnapping van 83-hoog van de heldin, een kunsthistorica van Roemeense afkomst, uit het World Trade Centre op 11 september, zonder al te goedkope sensatie beschreven. Ook de hoofdschurk is een Roemeen, wijlen dictator Ceascescu's smokkelaar en witwasser van gestolen staatskasmiljoenen, waarmee hij een bank heeft overgenomen alsmede Ceascescu's uitzend keukenmesmoordenares, een gesjeesde turnster met stukgelopen Olympische ambities. De moord en doodslag draait om een zeer listig complot teneinde een van de laatste Van Goghs in privébezit in handen te krijgen. De ontknoping is eigenlijk te sprookjesachtig mooi om waar te zijn, maar dat zal de leespret niet drukke…Lees verder

Over Jeffrey Archer

Jeffrey Howard Archer, Baron Archer of Weston-super-Mare (Londen, 15 april 1940) is een Brits politicus en romanschrijver.

Carrière

Parlementslid

Archer zetelde in de Commons als parlementslid voor Louth van 1969 tot 1974. Hij was geboren in Londen, maar als kind naar Weston-super-Mare in Somerset verhuisd. Na zijn school volgde hij korte opleidingen bij de politie en het leger, en werkte als leraar lichamelijke opvoeding in Hampshire en Dover College in Kent. Hij kreeg een plaats voor een opleiding van één jaar aan Brasenose College in Oxford, maar bleef er uiteindelijk drie jaar. Er zijn geruchten dat hij, om toegelaten te worden, als referentie een Amerikaans instituut vermeldde dat in werkelijkheid een bodybuildersclub was. In Oxford deed Archer aan sport en liefdadigheid voor Oxfam.

In 1967 werd hij raadgever voor de Tories op het Greater London …Lees verder op Wikipedia